OMG to już naprawdę 2020 rok!
Aż nie chce się wierzyć, że tak szybko przeleciało 12 miesięcy i znów kolejny rok na horyzoncie. Dokąd nas zaprowadzi? To się okaże.
Czuję, że to będzie bardzo ważny rok, a sama data z dwoma 20 jest magiczna. Wierzę, że to dobrze wróży i wszelkie możliwe sukcesy będą się mnożyć też razy dwa. Pracy w związku z tym też będzie dwa razy więcej, ale kto nie próżnuje ten będzie na koniec roku pić szampana 😊
Zawsze, gdy kończy się poprzedni rok, to przychodzi czas na podsumowania i plany. Nie robię postanowień noworocznych, bo rzadko wychodzą. Po co więc rozczarowywać się na koniec roku. Wole mierzyć siły na zamiary i rozpisać plany i cele, bo to one wyznaczają mi kierunek rozwoju.
Podsumowanie roku
Zanim jednak to robię, spisuję miesiąc po miesiącu, co działo się w firmie oraz to, co mi się udało, co było porażką oraz wszelkie ważne wydarzenia, w których brałam udział. Bez tego nie wiem co poprawić, co zostawić i kontynuować. Jak rozpisuje to wszystko, by zrobić dobry plan i realny na 2020?
- Piszę nazwy kolejnych miesięcy, spisuję z planera i platformy sklepu najważniejsze dane- przychody, ilość faktur, cyfry ( fani na FB i INSTA) oraz najważniejsze wydarzenia. Pozwala mi to zauważyć najlepsze i najsłabsze miesiące oraz kluczowe momenty, które miały pozytywny lub negatywny wpływ na biznes.
- Bazując na poprzednich danych rysuję mapę myśli. Pierwszy schemat rok temu pokazała mi Kasia z bloga Worqshop, możesz do niej zajrzeć i skorzystać z podpowiedzi. Tegoroczny jest trochę zmodyfikowany, możesz go pobrać tutaj. To, co w tym roku skupiło moją uwagę to przede wszystkim:
- projekty (tu wypisuję kolekcje i nowe produkty),
- wiedza (webinary, które prowadziłam oraz wyzwanie),
- wyjazdy biznesowe (targi, szkolenia, pikniki sprzedażowe),
- ważne kursy (mastermindy, szkolenia, coaching)
- ludzie, którzy mieli pozytywny wpływ na mnie i na mój biznes,
- sukcesy, czyli co się udało,
- i porażki (nie tylko potknięcia, ale i wynik różnych niefortunnych zdarzeń). Tu można dopisać tez, co nie wyszło, a było zaplanowane.
Planowanie roku
Wtedy mogę podjąć decyzję, czy spróbować zrealizować te cele w nowym roku, czy odpuścić.
- Zapisuję, które z przedsięwzięć z zeszłego roku zostają, które cykliczne akcje (np. pluszowe czwartki), co kontynuuję, ile nowych produktów oraz wykrojów mam zamiar zaprojektować. Cykliczne i regularne akcje oraz produkty wpisuję jako pierwsze w plan roczny.
- Wypisuję wszystkie nowe pomysły i cele, jakie mi przyjdą do głowy na produkty i kolekcje. Weryfikując czasy wprowadzania nowych produktów w roku ubiegłym, ich sezonowość (np. kolekcja na jesień) szacuję możliwy czas wprowadzenia nowych pomysłów w życie i zaczynam rozpisywać je na miesiące w nowym roku, z odpowiednim buforem czasowym.
- Kiedy już wiem, jaki cel chcę realizować w danym miesiącu, rozpisuję go na kilka składowych, a te wpisuję w kolejne tygodnie miesiąca, tworząc w ten sposób plan na 12 tygodni do przodu. Bardziej szczegółowe zadania wyznaczam robiąc plan tygodniowy, dzień po dniu.
Ot i cała filozofia 😊
Może Ci się spodobać: jak dobrze zaplanować pracę we własnej firmie.
Dodatkowo tegoroczne podsumowanie oraz zmiany przepisów (uwaga, teraz: Skrót, Na Który Przechodzą Nas Ciarki- BDO :P) uświadomiły mi, że nieregularnie prowadzone zapiski co do zmian zatowarowania w tkaniny (co wyszło, co kupiłam), ilości wysłanych paczek oraz sam zapis najlepiej sprzedających się produktów (choć takowy mogę sprawdzić w sklepie, jednak przy zmianie platformy z Prestashop na Woocommerce zapomniałam pobrać te dane, uuups) to błąd, którego w tym roku już nie popełnię.
Wcześniej monitorowałam pracownię raz na kwartał lub raz na poł roku, robiąc remanent, jednak zajmuje on zdecydowanie za dużo czasu, jeśli nie rozliczasz danych na bieżące. Dlatego stworzyłam szablony w Excelu, które będę regularnie zapełniać. Jeśli chciałabyś z nich skorzystać, tutaj (link) możesz je pobrać.
Mam nadzieję, że mój sposób będzie dla Ciebie wskazówką na planowanie roku w Twojej firmi. Podrzucam Ci jeszcze dwa artykuły, gdzie dokładnie opisuję jak zrobić remanent w firmie:
Owocnego planowania.
Najnowsze komentarze