Od jakiegoś czasu chodzi Ci po głowie, by założyć firmę. Chcesz zacząć robić coś, co sprawia Ci jeszcze większą satysfakcję, niż Twoje dotychczasowe zajęcie. Tyle razy słyszałaś ten przyjemnie brzmiący frazes: kto robi to, co kocha, ten nie przepracuje ani jednego dnia. Brzmi nieźle? Myślisz, że biznes handmade to coś dla Ciebie. Rękodzieło jest aktualnie na topie. Zanim jednak zapalona pomysłem zdecydujesz się porzucić pracę i zająć się czymś innym, weź kilka łyków wody i na spokojnie zastanów się, jak się do tego zabrać. Jaka forma prawna jest najlepsza i jakie są koszty prowadzenia własnego biznesu? 

Handmade czy rękodzieło? Zacznijmy od definicji.

Właściwie- to to samo, tylko jedna nazwa po angielsku, a druga po polsku. Jednakże, jeszcze do niedawna termin „rękodzieło” nieszczęśliwie kojarzył się z chałupnictwem, czy „dłubaniem” czegoś w domu. A dłubanie uchodziło za robienie czegoś z kiepskich materiałów, tanim kosztem, co w rezultacie dawało tani produkt. Efektem tego krzywdzącego dla rękodzielników zaszufladkowania był fakt, że klienci wierzyli, że rękodzieło, to coś, co dostaniemy bardzo tanio.  Nie doceniano ciężkiej pracy, wieloletniego szlifowania własnego warsztatu ani oryginalności pomysłu. Miało być tanio.

Sytuacja zaczęła się zmieniać kilka lat temu, gdy rękodzieło, a raczej rzeczy tworzone ręcznie zaczęły zyskiwać większe uznanie. Bo można było dopasować produkt pod klienta.  Zaczęto więc go kojarzyć z czym, co powstaje na zamówienie, co wymaga czasu, precyzji i kosztuje odpowiednio więcej, niż produkt z sieciówki. Dodatkowo angielskie słowo handmade, które brzmiało bardziej dumnie, niż rękodzieło, poprzednio źle kojarzone, pozwoliło produktom robionym ręcznie zyskać uznanie. Powoli też w świadomości klientów zmienia się pojęcie ceny takiego produktu.  W końcu handmade równa się wyjątkowe i niepowtarzalne.

Powstaje coraz więcej firm zajmujących się rękodziełem, najczęściej, to jednoosobowe działalności gospodarcze, które przekształcają się w małe firmy kilku lub kilkunastoosobowe. Jeśli myślisz, by założyć biznes handmade, to zachęcam Cię do przeczytania, co warto zrobić, zanim rozpoczniesz swoją kreatywną przygodę.

Czy rękodzieło, to pomysł dla mnie? Co warto zrobić zanim założysz firmę?

Zajmujesz się rękodziełem już od jakiegoś czasu i widzisz, że Twoi najbliżsi zachwycają się pomysłami i kreatywnością. Znajomi i rodzina, to jednak kropla w morzu. Warto sprawdzić, czy to co robisz podoba się innym ludziom, spoza Twojego grona znajomych. Bardzo dobrym sposobem na to, by zobaczyć, czy twój pomysł ma powodzenie jest pokazanie się w sieci. Załóż fan-page na Facebooku, instagramie lub zacznij prowadzić blog i pokazuj to, czym się zajmujesz. Jeśli coraz więcej osób będzie się zachwycać, ba, nawet będą pytali o możliwość zamówienia u Ciebie produktów- Bingo! Trafiłaś w gusta swoich potencjalnych klientów. Twój biznes handmade zaczyna szukać swojego miejsca.

Czy to już jest moment, by wkroczyć na rynek?

Zanim założysz firmę, zadaj sobie kilka pytań i poszukaj informacji:

  1. Czy chcesz zajmować się tylko rękodziełem, czy ma to być dodatkowe zajęcie poza pracą, którą masz teraz?

Zastanów się, czy rzeczywiście chcesz zajmować się tylko i wyłącznie rękodziełem. Czy jednak chcesz pozostać w dotychczasowej pracy, a tylko dodatkowo dorabiać. Wtedy niekoniecznie musisz od razu zakładać działalność czy spółkę. Obecne przepisy pozwalają na sprzedaż produktów bez rejestracji działalności, jeśli Twój przychód nie przekroczy 1050zł. Jakie są warunki do spełnienia, by prowadzić działalność nierejestrowaną, przeczytasz tutaj .

  1. Czy wiesz, czy jaką formę prawna ma mieć twoja firma- chcesz założyć jednoosobową działalność gospodarcza, czy spółkę?

Jest to bardzo trudne pytanie, które jednak jest kluczowe, jeśli chcesz zarejestrować firmę. Po pierwsze dlatego, że DG i spółka działają na różnych zasadach .  Po drugie, koszty związane z prowadzeniem jednej i drugiej są inne. Nie czuję się mocna w tłumaczeniu zagadnień ekonomicznych. Dlatego też odsyłam Cię tam, gdzie specjaliści tłumaczą w przejrzysty sposób czym jest jeden i drugi typ firmy. Polecam Ci stronę, gdzie możesz zapoznać się z różnymi formami prawnymi prowadzenia działalności. Zajrzyj tutaj.  Dodatkowo dwa artykuły, z których jeden wskazuje 5 najważniejszych różnić miedzy jednoosobową działalnością gospodarczą, a spółką z. o.o. oraz drugi, podobnie porównujący obie formy

  1. Czy masz odłożone pieniądze na początek, czy chcesz pozyskać fundusze na otwarcie firmy?

Jeden z najczęstszych błędów, który popełniamy to „Rzucam wszystko, idę na swoje”, bez zabezpieczenia w postaci poduszki finansowej na start. Dlaczego to takie ważne? Choćby dlatego, że przy prowadzeniu firmy, wszystkie koszty związane z jej działalnością lezą po Twojej stronie. To Ty jesteś teraz szefem samego siebie.Ty płacisz ZUS, rachunki, jeśli nie rozliczasz faktur- usługę księgową itd. Kiedy pracujesz dla kogoś, dostajesz pensję, nie martwiąc się, gdzie te wszystkie opłaty się kryją i ile wynoszą. W aspekcie opłaty ZUS również w tym roku zmieniły się przepisy, powiem o tym za chwilę.

Nie zawsze udaje się wystartować z własną firmą z wysokiego pułapu i mieć od startu długą kolejkę klientów. Oczywiście, jeśli przed jej założeniem już udało Ci się przedwstępnie nawiązać współpracę ze stałym odbiorcą, to możesz sobie pogratulować. To świetna wiadomość. Najczęściej jednak na początku biznesu handmade klienci pojawiają się u Ciebie z polecenia i rekomendacji innych. Może być ich niedużo, ale w miarę upływu czasu, przyjdą następni. Żeby nie dopadł Cię stres, że masz na razie za mało zleceń, by choćby wyjść na zero, najlepiej się przygotować finansowo. Daj sobie jeszcze chwilę na poprzednim stanowisku, by odłożyć trochę gotówki na start.

Tak wiem, zdarza się, że nie ma możliwości, by coś odłożyć. Póki co mówiłam o przypadku, gdy wcześniej pracujesz na etacie, a z niego przechodzisz na własną działalność. Może zdarzyć się tak, że wcześniej nie pracowałaś lub z jakiś przyczyn zakończyłaś pracę i nie chcesz się zatrudniać w innej firmie, a właśnie zacząć coś swojego. Co w takim przypadku? Wtedy warto rozejrzeć się za możliwością pozyskania funduszy.

  1. Gdzie można szukać pieniędzy na otwarcie działalności?

Możesz skorzystać z dofinansowania na otwarcie działalności z urzędu pracy. Sama skorzystałam z niego dwa lata temu. Jest to dobra opcja właśnie wtedy, gdy nie masz pieniędzy na start, ale też wtedy, gdy dysponujesz środkami finansowymi, ale wolisz zostawić je dla bezpieczeństwa na pierwsze miesiące prowadzenia działalności. Dofinansowanie możesz przeznaczyć na zakup środków trwałych, czyli różnego rodzaju sprzętu, oprogramowania, a także materiałów. Kwota dofinansowania, warunki jego otrzymania oraz cel ich przeznaczenia może się różnić w różnych urzędach. Sprawdź u źródła lub na stronie internetowej Twojego urzędu pracy.

  1. Jakie są koszty prowadzenia własnej działalności?

Jeszcze do niedawna napisałabym, że Twoim kosztem przy prowadzeniu działalności jest Zus, który w pierwszych 2 latach wynosi ok 520zł (składający się ze składki społecznej i zdrowotnej), a potem wynosi on ok 1230zł i księgowość- to są dwa najważniejsze.  Obecnie, sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, ze względu na zmiany w płaceniu składek. Zacznijmy więc od:

  • ZUS– Obecnie przepisy pozwalają na to, by przez pierwsze pół roku uzyskać ulgę i nie płacić składki. Następnie masz jak poprzednio, do 2 lat tzw. mały ZUS. Jeszcze do tego doszedł przepis, który mówi, że jeśli nie przekroczymy określonego rocznego dochodu, to ZUS pozostanie na poziomie około 550zł. Ten przepisz wchodzi w życie od stycznia 2019 roku. Brzmi skomplikowanie, wiem. Do tego, składki zostały połączone w jedno i każdy przedsiębiorca ma osobiste konto, na które one lądują. Więcej i dokładniej temat jest omówiony w tym artykule .
  • Usługa księgowa- jeśli nie prowadzisz księgowości sama. Ja wolałam zostawić to fachowcom, zwłaszcza dlatego, że co chwilę zmieniają się przepisy. Nie czuję się mocna w prawniczym bełkocie. Dobra księgowa to podstawa. Warto też odbyć z nią (lub księgowym) rozmowę przed podjęciem działalności. Podpowie Ci, którą formę prawną wybrać, czy rozliczać się na podstawie księgi przychodów i rozchodów, czy płacić VAT itd. Księgowość w przypadku działalności to koszt ok 150-200zł miesięcznie. W przypadku spółki ta kwota zaczyna się od 400zł.
  • Jeśli chcesz założyć stronę internetową, sklep ze swoimi produktami, potrzebujesz wykupić domenę . Często pierwszy rok bezpłatnie, potem od 10zł wzwyż, w zależności od rozszerzenia .pl .com itd. Do tego dochodzi hosting, bo stronę musisz postawić na jakimś serwerze. Taki koszt, w zależności od hostingodawcy i pakietu zaczyna się od około 100zł rocznie.
  • Jeśli wynajmujesz lokum na swoje biuro czy pracownię, to dochodzą koszty najmu. Tutaj kwoty bywają naprawdę różne, w zależności od miejscowości, metrażu pomieszczenia itd. Przy najmie dochodzą opłaty za media.  Jeśli masz biuro w domu, pewnie wzrosną Twoje rachunki (zwłaszcza za energię elektryczną). Od Ciebie zależy, czy chcesz część tych opłat wliczyć w koszty.
  • Inne koszty- reklama w sieci, reklama tradycyjna (ulotki, prasa itd.), to zależy od Twojego pomysłu. Możesz inwestować w reklamę, ale nie musisz.
  1. Czy znam wszystkie miejsca, gdzie mogę kupić dobre materiały do moich produktów?

Warto zrobić listę miejsc, gdzie możesz zaopatrywać się w materiały do swoich produktów. Najlepsze miejsca to hurtownie lub dobre sklepy internetowe, ponieważ często tam, cena za dany surowiec, materiał jest dużo niższa, niż w sklepie stacjonarnym. Tutaj zaopatruj się tylko wtedy, jeśli czegoś potrzebujesz pilnie. Możesz w nich sporo przepłacić. Co więcej, sklepy czy hurtownie mają większy wybór oraz dają atrakcyjne rabaty. Warto zadzwonić do osoby zajmującej się sprzedażą i zapytać, czy mają ofertę dla firm współpracujących, które chcą się zaopatrywać stale. Dzięki temu oszczędzisz koszty produkcji. Taka lista pomoże Ci również w momencie, gdy poszukujesz konkretnej rzeczy, a w jednym miejscu jest ona chwilowo niedostępna. Warto wiedzieć, gdzie ją znajdziesz i która hurtownia sprzedaje produkty u jakich producentów.

  1. Ile godzin dziennie jestem w stanie poświęcić pracy?

Zagadnieniu czasu pracy oraz pracy w domu poświęcę więcej w osobnym artykule. Warto jednak, byś na początek zadała sobie pytanie, czy nadal będziesz w stanie pracować tyle godzin, ile miałaś w poprzedniej pracy . Jeśli wcześniej nie pracowałaś, czy będziesz mogła wygospodarować na nią kilka godzin dziennie. Jeśli nie masz pracowników, zaczynasz jako firma jednoosobowa, to musisz wiedzieć, że na Twojej głowie będzie nie tylko praca fizyczna, związana z produkcją, ale tez kontakt z klientami, wysyłka, wystawianie rachunków, prowadzenie stron internetowych itd. To sporo pracy. Być może na samym początku czas, który poświęcisz na biznes handmade będzie większy niż w pracy na etacie. Grunt to dobra organizacja, bo nie wszystko trzeba robić codziennie, a niektóre czynności można zlecać innym.

I jeszcze dwa słowa o biznesie handmade…

Te wszystkie pytania, które zadałam wcześniej są kluczowe, by zastanowić się jak dobrze zacząć biznes. Pośpiech nie jest dobrym doradcą. Lepiej przemyśleć i zweryfikować pomysł, zadbać o szczegóły, by udało się uniknąć niepotrzebnych błędów. Warto też rozejrzeć się dookoła siebie. Sprawdzić, czy w okolicy ktoś prowadzi podobną firmę. Przyjrzyj się jaki ma asortyment. Zastanów się, czy chcesz robić coś podobnego, a jeśli tak, to czym możesz się wyróżnić na tle innych.

Pomimo tego, że w ostatnich latach firm bazujących na rękodziele tworzy się coraz więcej, jak grzyby po deszczu. Jest wiele z nich, które świetnie prosperują. Taki bum widać w branży szyciowej. Czy to powód, żeby się załamać i odpuścić? Absolutnie nie. Firm podobnego profilu może być setki, nawet tysiące. Jak i firm z innych branż.

Tak naprawdę codziennie odkrywam nową, o której nie miałam pojęcia, a okazuje się, że jest na rynku tak długo jak ja albo dłużej. Co to oznacza- że jest popyt na rękodzieło oraz to, że każda firma trafia w inna grupę klientów. Pomyśl, że w naszym kraju jest ok 40 mln ludzi. Zakładając, że połowa, czyli 20 mln to dorośli (może nawet więcej). 100% nigdy nie będzie Twoimi klientami. To niemożliwe i takich firm nie ma.  Nawet jeśli trafisz w gusta z produktem do tylko 0,5% klientów, którzy go kupią, to masz  ich aż 10 tysięcy.  Sporo, prawda? Klienci często wracają, polecają innym, więc ta liczba może się zmieniać. Grunt to do nich dotrzeć, ale o tym w innym artykule.

Polecam Ci także odwiedzać i czytać blogi, które mówią o temacie finansów, ekonomii oraz kobiecym biznesie. Poniżej przydatne linki:

www.prakreacja.pl-   Wojciecha Wawrzaka, który, jak sam o sobie pisze, jest prawnikiem kreatywnych oraz e-biznesów,. Na jego blogu znajdziesz dużo wiedzy ekonomiczno-prawniczej, a także, co może się przydać, gotowe produkty potrzebne do prowadzenia sklepów internetowych.

www.mamopracuj.pl- portal dwóch fantastycznych kobiet, Joanny Gotfryd i Agnieszki Czmyr- Kaczanowskiej które na co dzień podpowiadają innym kobietom, mamom, jak łączyć życie zawodowe z rodzinnym.

www.kobietaipieniadze.pl- Dominiki Nawrockiej, która tłumaczy w prosty sposób jak zarządzać pieniędzmi oraz www.jakoszczedzacpieniadze.pl Michała Szafrańskiego, który napisał najsłynniejszą książkę o oszczędzaniu- Finansowy ninja.

Dodatkowo, polecam Ci dwa blogi kobiet, które mówią o tym, jak prowadzić firmę, jak zacząć biznes, jaki model firmy wybrać i jak się nie wypalić:

www.wolnawewlasnejfirmie.pl- blog Doroty Jesiołowskiej-Sołoducha, która pokazuje, że w biznesie nie powinno się firmy prowadzić na wzór innych, a znaleźć swoja drogę i swój sposób po to, by prowadzić firmę w zgodzie ze sobą. Dorota pokazuje też, jak wyzbyć się blokujących uprzedzeń na temat pieniędzy i zarabiania, dlaczego przychodzi moment, że obijamy się o szklany sufit i nie możemy przeskoczyć na wyższy poziom prowadzenia biznesu. O tym mówi w podkastach

www.kasiapszonicka.pl- Kasia Pszonicka, z wykształcenia prawnik, podrzuca oprócz ciekawych artykułów jednostronnicowy biznes plan, który jest genialny, bo szybko pokazuje Ci co możesz zrobić w swojej firmie.

Polecam Ci też podkast Marka Jankowskiego i jego blog, które znajdziesz na stronie www.malawielkafirma.pl

W późniejszych artykułach będę poruszać temat gdzie i jak szukać klientów. Podam Ci strony, które polecam, by dowiedzieć się jak promować firmę w sieci. Mam nadzieję, że pomogłam w rozważaniach, czy otwierać firmę i wiesz już trochę więcej jak się za to zabrać. Jeśli masz pytania, pisz śmiało.

Miłego, kreatywnego dnia.

Karolina